A Magyarországi Diáklaborok Egyesülete és a Táncsics Mihály Gimnázium 2024. október 18-19-én rendezte meg az első Science Fair tudományos kiállítást. A cél az volt, hogy felkeltsék a diákok érdeklődését a természettudományok és az innováció iránt.
Az esemény kiváló lehetőséget nyújtott a vállalkozó kedvű, tudományos életben jártas fiataloknak, hogy bemutassák kreativitásukat, tehetségüket és értékes tapasztalatokat szerezzenek a kutatás és a prezentáció terén, valamint megmérettethessék magukat nemzetközileg elismert tudósokból, szakemberekből álló zsűri előtt.
Az esemény két napján a diákok a felállított standokon mutatták be kísérleteiket és kutatásaikat. Több tudományterületet is érintettek a kutatások, a többi között a biológiai, a kémiai, a fizikai, a csillagászati, a technológiai, a környezetvédelemi és a fenntarthatósági kérdések is fókuszba kerültek.
Iskolánkat Kónya Máté és Csima Sándor 12.A osztályos tanulók képviselték, komplex, „Az ökológiai adaptáció – Individuális és szupraindividuális magatartásformák vizsgálata környezeti problémáinkkal szemben” című projektjükkel.
A kutatási projekt elsőként alkalmazott környezetvédelmi projektben humánökológiát és humánetológiát vegyítve, transzdiszciplinárisan, a különböző tudományterületek határait összemosva.
A kutatás alapvetően a csípőszúnyogok problémaköréből indult ki – az ellenük való védekezésből, róluk alkotott képünkből, róluk szerzett tudásunkból és a velük szemben történő alkalmazkodásból. A kutatási projektben több kérdőíves közvéleménykutatás is megmutatta: mindenkit érintenek a környezeti problémák; mindannyiunk próbál ellene valamit tenni, de nem tudja, hogy ez sikeres-e, vagy elégséges-e, ugyanakkor a közösségeit, amiben jelen van, erősnek, jól működőnek és kontsruktívnak találja. Ebből kiindulva kezdődtek el az etológiai (magatartáskutatási) vizsgálatok (összehasonlító magatartáskutatás), hogy kiderüljön, miért működhetnek úgy a mai társadalmak, civilizációnk, ahogy. Ehhez alapvetően a csoportkultúrákat kellett szemügyre venni és a közös hiedelmek-közös akciók-közös konstrukciók irányon elindulni, hogy meglássuk, tényleg működhet-e egy nem radikális környezetvédelmi irányzat.
Így konklúzióként a bolygó védelmét, a fenntarthatóságot kisközösségekből, közös csoportokból, közös akciókból, tettekből, "alulról indulva" látjuk, legalábbis ehhez született meg az ökológiai adaptáció jelensége (ökológiai adaptáció), hogy mégis miért működhetnének fenntarthatónak közösségeink, ha időben elkezdjük a közös cselekvést.
Munkájuk eredményét poszter formájában mutatták be a fiatalok, és kategóriájukban a zsűri első helyezéssel jutalmazta őket.