Ugrás a tartalomra Ugrás a főmenüre Ugrás a láblécre

Hollandiában jártunk

2023. október első hetében a hollandiai Kesterenbe látogattunk, ahol a Van Lodenstein College testvériskolánk szeretetét élveztük öt napon keresztül.

kép

A programban a 9.A osztályból 12 tanuló vett részt. Diákjaink emlékein keresztül szeretnénk átadni az utazás izgalmát, a családi és vallási kötelékek fontosságát, a sajátos holland életérzést, a holland iskolai légkört. Szeretettel várjuk vissza a Lévayba holland barátainkat 2024 tavaszán!

Utazás előtt a legnagyobb félelmem az volt, hogy milyen vendéglátó családhoz kerülök majd. Öt napot kellett eltölteni számomra teljesen idegen emberekkel egy másik országban, más kultúrában. Bátran mondhatom, nagyon szerencsés vagyok, hogy Geertje-hez kerültem, aki egy szuper anyuka! Már első látásra nagyon szimpatikus volt! Egyedül neveli három gyermekét, de a sok teendője mellett is mindig azon volt, hogy jól érezzük magunkat. Nagyon jó programokat szervezett nekünk. Körbebicajoztuk Kesterent a lányokkal, megnéztük a helyi boltokat, jártunk kertészetben, de a legnagyobb közös élmény, hogy egyik délután Geertje elvitt minket a tengerpartra! Másfél órás autóút után érkeztünk meg Hágába. A tenger gyönyörű volt, a szélben hatalmas hullámokat láttunk. Ettünk fish&chips-et, churros-t, de az éhes sirályok ,,megtámadtak” minket! A körülöttünk lévő emberek mosolyogtak, és videózták, ahogy futottunk a sirályok elől. Esténként összegyűltünk a nappaliban, náluk ez a ,,coffee time”. Ekkor mindenki leült az asztalhoz, teáztunk, kávéztunk, édességet ettünk és nagyon sokat beszélgettünk. Ezek az esték nagyon hiányoznak! 

(Fojtán Hanna)

Legkedvesebb élményem az volt, hogy holland családok fogadtak minket, mert így belátást nyerhettünk egy átlagos holland család életébe. Ezáltal megismerhettük szokásaikat, étkezésüket, stílusukat. Számomra örök emlék marad, amikor összegyűlt a nagy család és még egy pár osztálytárs vacsorázni. Megtudtuk, hogy a hollandoknál az étkezés legfontosabb eleme a desszert, és minden étkezést imádsággal nyitnak, és énekkel zárnak. Mivel ez volt az első repülésem, az utazás is egy felejthetetlen élmény marad számomra. (Szilágyi Szeverin)

A holland tanárok elkötelezettek az oktatás iránt, és a diákoknak lehetőséget adnak a saját gondolkodásuk fejlesztésére és véleményük kifejezésére. Az iskolai légkör nagyon barátságos és demokratikus, ahol mindenkit arra ösztönöznek, hogy részt vegyen a tanulási folyamatban. Abban a gimnáziumban, ahol mi voltunk, ott nem volt menzás étkezés, a diákok vagy a büféből vásárolhattak, vagy otthonról hozhattak ételt maguknak. Illetve ott azt is észre lehetett venni, hogy a telefonhasználatot iskolaidőben nagyon nem nézik jó szemmel, tehát ha valamelyik tanár meglát egy diákot telefonozni, attól elveheti a telefont a nap végéig.  (Vona Szabolcs Vince)

Meglátva az intézmény épületét és környezetét az első benyomásom az volt, hogy rendkívül rendezett, és sok-sok biciklitároló van, előtte telis-tele biciklivel. Itt a diákok többsége biciklivel jár iskolába, ahogyan mi is tettük ezen a héten. A mi családunk elektromos biciklit biztosított nekünk, amivel igazi öröm és könnyebbség volt közlekedni.  

A tornatermek jól felszereltek, a két darab hinta igazi újdonság volt számomra, melyek a plafonból ereszkedtek le a terembe. Az egyik hinta egyszemélyes, míg a másikra többen is felfértünk. Én is kipróbáltam, igazi móka volt. (Vadász Vivien)

Amint megérkeztünk, a holland diákok körbevezettek az iskolájukban. Velük együtt kóstoltuk meg a híres holland juharszirupos palacsintát, ami igazi csemege volt. Egy kicsivel később a fogadó családunk hazavitt minket, majd közösen elmentünk focizni. Nagyon jó volt látni, milyen gyorsan születtek a barátságok a pályán, és csodálkoztunk, mennyire nyitottak és segítőkészek voltak a holland diákok. Az egyik nap bowlingozni mentünk velük, és fantasztikusan éreztük magunkat. A közös időtöltés során még jobban megismertük egymást, és megerősödött a barátságunk. (Novák Zétény)

Az iskolában folyó tanítási folyamatok rendkívül érdekesek és sokrétűek. A csoportos munka rendszeres gyakorlat, amely lehetővé teszi a diákok közötti együttműködést és egymás jobb megismerését. Az oktatási folyamatok során számos modern technológiai eszközt alkalmaznak, például okostáblákat és számítógépeket, amelyek támogatják a digitális műveltség fejlesztését. (Szabó Barnabás)

A holland cserediák programon mi egy majdnem 9 gyermekes nagycsaládnál voltunk elszállásolva (az anyuka a napokban várta a 9. gyermekét – a szerk.), az ő életmódjuk általában, mint a többi holland családnál, náluk is nagyon barátságos, rendkívül kedves.

A család fontos része a holland kultúrának, és a tagjai között erős kötelékek alakulnak ki. Nagyon fontosnak tartják a családtagok kölcsönös támogatását. Rendkívül erős náluk a családi kötelék, és ennek összetartó ereje kiemelkedő. 

Igazi élmény volt, hogy ott ünnepelhettem a 15. születésnapomat. Számomra szívhez szóló élményt nyújtott, hogy a család tagjai kórusban elénekelték nekem a "Happy birthday..." című dalt, és kézzel készített ajándékokkal kedveskedtek.   

A holland környezetben való tanulás, ismerkedés segített kiterjeszteni a látókörömet, fejlesztette a nyelvtudásomat, és elmélyítette a kulturális érzékenységemet. (Polgári Dániel Patrik)

Reggel 9 óra környékén indultunk el Kesterenből Rotterdamba busszal. Velünk tartott a befogadó osztály, és az iskola néhány tanára is. Az út egészen rövid volt, és végig nagyon szép volt a táj körülöttünk, tele hatalmas szélturbinákkal, és még ősszel is zöldellő legelőkkel. Rotterdam belvárosában szálltunk le a buszról, ahonnan két csapatra osztva néztük meg Hollandia legmagasabb emberének szobrát, és egy templomot, ami Hollandia legnagyobb munka- és hajléktalanjainak szállása és segítőközpontja. Itt egy nagyon elismerésreméltó kezdeményezés történetét hallgathattuk meg, és szembesülhettünk a hajléktalanság égető problémájával. Ezután egy kedves kis kávézóba látogattunk el, ami a társadalomba reintegrálódó embereknek nyújt segítséget, és ad munkalehetőséget. Innen elsétáltunk Rotterdam kikötőjének kezdetéhez, a Maas folyón átívelő Erasmusbrug hídhoz, ahonnan a 90 perces hajótúránk indult. Végigmentünk a Maas folyón, majdnem egészen a torkolatig, és eközben láthattuk a part mentén egymás mellett sorakozó régies és modern stílusú épületeket, hajókat. Ezután a fárasztó, de lenyűgözően más és modern kirándulás után el is indulunk “hazafelé” Kesterenbe. Szerencsére ezen a napon nagyon szép időnk volt, igazi kirándulós idő. (Veres Vilmos)

Nagyon érdekes volt látni, hogyan élnek Hollandiában az emberek, talán az volt számomra a legérdekesebb, hogy nagyon édesen esznek, és minden étkezés után a Bibliából olvasnak fel egy részletet. Minden este leültünk a családdal beszélgetni a nappaliban, itt sokat meséltünk arról, hogy milyen az élet Magyarországon, ők pedig Hollandiáról beszéltek.

Annak ellenére, hogy csak öt napot voltunk, sok jó élményt szereztem, amit soha sem fogok elfelejteni. Köszönöm a lehetőséget, hogy cserediák lehettem. (Molnár Fanni)

Skultéty Zoltánné, Sáfrány-Tóth Katalin (szerk.) kísérőtanárok